Thursday, January 19, 2012

Kampung Halaman

Assalammualaikum,

Tiba-tiba malan ini, teringat kampung halaman pulak. Padahal kampung aku tu tak la best sangat, lagi-lagi remaja yang sebaya aku dah tak ada, mereka dah berhijrah mencari kehidupan yang sempurna.Erm, kadang-kadang bercerita tentang kampung ni seronok jugak, sebab di kampung la kita diajar menjadi manusia, sejak dari kecil ibu dan ayahlah yang mendidik kita menjadi insan yang  harus hormat terhadap masyarakat di sekeliling kita. hidup bermasyarakat sangat penting bila kita duduk di kampung. 

Sepanjang aku menetap di kampung, di lahirkan di kampung, banyak aku belajar tentang adab sopan, hormat-menghormati dan saling tolong menolong. Yang paling best dan seronok sekali hidup di kampung semasa zaman kecil-kecil dahulu. Memang seronok bila dapat jumpa kawan, mula la pelbagai rancangan nakal yang spontan di lakukan, contohnya, curi rambutan, cempedak, paling best kena perambat dengan orang kampung sebab curi rambutan dia, ah memang tak dapat kejar la pakcik tu, sebab kita orang ni macam lipas kudung kalau berlari.

Aku rasa paling best sangat-sangat duduk di kampung, selepas balik dari sekolah agama sebelah petang, dengan tak tukar pakaian sekolah, cepat-cepat ambil botol yang berisi guli, terus kumpulkan kawan-kawan untuk lawan sapa paling hebat main guli, sudah semestinya aku la yang paling hebat kalau nak guna bahasa kampungnya ialah jaguh kampung, heee,mereka sebenarnya kalah dengan jambak aku, lepas tu bila aku nak main pada esok harinya, memang aku di ketepikan, mereka cakap aku main jambak, padahal jambak aku tak la hebat sangat, kawan aku lagi sorang lagi hebat jambaknya sampai langkah dua kaki lagi. Yang paling aku tak dapat lupakan, kawan aku main guli sambil menangis, ah, sungguh pilu waktu itu, heee.

Erm, korang pernah dengar tak perkataan "nguber", ha, aku dan adik aku bersama kawan-kawan aku, suka nguber.Nguber tu bahasa selenga kawan-kawan aku dekat kampung, maksudnya mandi parit atau mandi sungai, heee. Ada jugak la peristiwa nguber ni, aku dan adik aku lemas dekat sungai, nasib baik la ada kawan aku yang pandai berenang ni selamatkan aku..kalau tidak, erm alamatnya tujuh hari tujuh malam la orang kampung aku makan free. heee

Tapi aku memang suka sangat duduk kampung, sebab dekat kampung sangat la damai, tenang, tak de la kebisingan kenderaan yang tak berhenti enjinnya menjerit untuk pulang dan balik kerja, tak ada la bunyi anjing yang menyalak buruk sangka terhadap orang yang lalu didepan rumah penjaganya. Ah, macam mana la orang di kota raya boleh hidup dengan kesesakan,kebisingan yang kedamaian dan ketenangan di ragut serta- merta. Argh... tidak.

Dikampung la aku membesar dan menjadi dewasa. Darah yang mengalir inilah berasal dari kampung halaman yang permai dan damai. 
Setinggi mana kita berada ingat asal usul kita.


P/S: Erm, aku tak sangka, mak n ayah aku boleh kawin satu kampung.
yang bestnya kalau hari raya, tak payah nak gaduh-gaduh nak balik rumah sapa.
sebab rumah bapak mertua satu kampung je.
aku dan adik beradik aku kalau nak pergi rumah atok aku, jalan kaki je,
inilah tradisi kami sekeluarga lakukan setiap hari raya menjelang.

No comments:

Post a Comment